Inzet van geavanceerde spraakherkenning in combinatie met AI in de ANW-dienstsetting

De administratieve lasten die bij een consult komen kijken, vergen veel kostbare tijd en aandacht van de huisarts. Vooral tijdens ANW-diensten kan dit een uitdaging zijn. Ter verlichting van deze lasten en ter bevordering van de persoonlijke interactie tussen de zorgverlener en de patiënt, starten we een pilot in samenwerking met Juvoly.


Effectiever consultproces en versterken persoonlijke interactie

Patrick Vogelzang, propositielead Acute Zorg: “Er zijn meerdere technologische oplossingen die het mogelijk maken om middels spraakherkenningstechnologie een transcript van een gesprek te maken. In samenwerking met Juvoly starten we een pilot waarbij we spraakherkenningstechnologie introduceren, aangedreven door generatieve AI en geavanceerde taalmodellen, die de administratieve last tijdens consulten op de huisartsenspoedpost aanzienlijk zal verminderen. Het doel is tweeledig: het streven naar een efficiënter consultproces en tegelijkertijd het versterken van de persoonlijke interactie tussen de huisarts en de patiënt.


De applicatie zorgt ervoor dat de huisarts in staat wordt gesteld zich volledig te concentreren op het gesprek met de patiënt, zonder afgeleid te worden door administratieve taken. Met behulp van taalmodellen analyseert de applicatie het gesprek in real-time en genereert deze doorlopend het transcript. Aan het einde van het consult wordt automatisch een gestructureerde tekst in de vorm van een SOEP-verslag aangeboden, waardoor de administratieve taken voor de huisarts naadloos verlopen. Ondanks dat een nieuwe technologische oplossing altijd even wennen is, zijn de gebruikers, maar ook betrokken patiënten erg enthousiast!”


De spraakherkenningstechnologie, ondersteund door generatieve AI, maakt niet alleen het consult efficiënter, maar zorgt er ook voor dat de informatie op een gestructureerde manier wordt vastgelegd.