Digitalisering in de gezondheidzorg, je kunt er niet meer omheen. Niet alleen vanwege de landelijke richtlijnen, maar ook vanwege personeelstekort, werkdruk en de complexe en grote zorgbehoefte is digitalisering noodzakelijk. Zelftriage is daar een voorbeeld van. De nieuwe urgentiechecker is dé digitale check om de urgentie van een klacht te bepalen. De applicatie geeft direct zelfzorgadvies of stuurt de patiënt door naar de arts indien nodig. Wat zijn de voordelen van deze applicatie voor patiënten, triagisten en zorgverleners? We gingen in gesprek met Lisette Heerink en Jochem Wilson, UX-designers van de applicatie en Roelof Krist, proposition lead patiënt bij Topicus.
Lisette, kun je de urgentiechecker toelichten?
“De urgentiechecker is hét voorbeeld waaruit blijkt dat we continu op zoek zijn naar nieuwe manieren om patiënten zo goed en snel mogelijk te helpen. In deze applicatie geven patiënten hun klacht door via een vragenlijst gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard. Via de antwoorden wordt de urgentie van de klacht bepaald. Als het niet ernstig is, krijgt de patiënt direct een zelfzorgadvies. Hierdoor blijft er meer tijd over voor de triagist en arts om andere patiënten op volgorde van urgentie te helpen. Bij een urgentere klacht komt de patiënt standaard in contact met een zorgverlener. Voor de triagist of arts is de ingevulde informatie dan direct beschikbaar. Er kan snel passend advies gegeven worden, omdat niet alle informatie nog een keer uitgevraagd hoeft te worden.”
Wat is nieuw?
Lisette vertelt enthousiast verder: “We gaan een ‘bel mij terug’ knop toevoegen waarmee patiënten om een terugbelverzoek kunnen vragen. Hierdoor bepaalt de patiënt zelf op welke manier hij of zij geholpen wil worden. De triagist belt de patiënt zo snel mogelijk terug, op basis van urgentie.' Jochem vult aan: 'Dankzij de nieuwe koppeling met VIPLive SpoedEPD is alle informatie via één systeem overzichtelijk beschikbaar voor de triagist. De triagist ziet de ingevulde antwoorden, de urgentie van de klacht en het telefoonnummer van de patiënt. De triagist kan alle (nieuwe) informatie direct aan het dossier hangen in VIPLive SpoedEPD. Dat levert de triagist niet alleen voorkennis, maar ook tijdwinst op.”
Waarom de urgentiechecker?
Roelof: “Zoals Lisette al aangeeft, maakt deze applicatie het erg makkelijk om de urgentie van een klacht te bepalen. Veel laag urgente klachten worden dankzij het zelfzorgadvies online behandeld. De patiënt hoeft zijn klachten maar één keer door te geven en de triagist krijgt eenvoudig en overzichtelijk voorkennis over de patiënt. Dat scheelt veel tijd. Bovendien is het voor klanten die al gebruikmaken van VIPLive SpoedEPD een laagdrempelige stap om de applicatie te implementeren.”
Lisette: “De Urgentiechecker kan worden toegevoegd aan de website van de huisartsenpost. Na het kiezen van een klachtgebied komt de patiënt direct in de digitale route terecht. De vragen die de patiënt beantwoord zijn gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard. Hiermee waarborgen we de kwaliteit van de triage en verdere behandeling van de klacht.”
Roelof vervolgt: “De antwoorden, inclusief de urgentie, worden toegevoegd aan de werklijst van de triagist in VIPLive SpoedEPD. De triagist krijgt een korte samenvatting te zien van de antwoorden en of de patiënt teruggebeld wil worden. Hoe dat er precies uit komt te zien? Daarover zijn we nog in overleg met een pilot klant. Zij geven aan waar de behoefte ligt vanuit de praktijk en wij proberen de applicatie op basis van die input zo goed mogelijk te ontwerpen. Over de eerste ervaringen vanuit deze pilot vertellen we later meer. Eind dit jaar zetten we de nieuwe functionaliteiten live.”