Van drempel naar huiskamergevoel bij Polikliniek Proktovar

Na de eerste kennismaking met NETQ Healthcare liet polikliniek Proktovar er geen gras over groeien. Meteen wilde de kliniek aan de slag met het afnemen van online PROMs (Patient Reported Outcome Measures) via ons monitoring systeem. Die voortvarendheid sprak ons wel aan. Nog amper begonnen met monitoren, waren wij nieuwsgierig naar deze nieuwe klant en diens visie en ambities. Zo kwam een geanimeerd gesprek tot stand met Proktovar’s zorgmanager Anne Liem-Zandstra.


Toen Anne Liem-Zandstra op Facebook een vacature bij een proctoloog tegenkwam, dacht ze: “Er wil vast niemand bij een ‘aambeidokter’ werken. Nou, ik wel!” En zo geschiedde: sinds 2017 werkt ze als zorgmanager bij Proktovar in Hengelo. Ze regelt de financiën, zorgt ervoor dat de assistentes kunnen werken; kortom, ze houdt de kliniek draaiende. Het bleek voor haar een perfecte rol te zijn. Anne: “Er is zoveel dankbaarheid onder de patiënten, dat kun je je bijna niet voorstellen. De drempel is heel hoog om binnen te komen – dat doet niemand voor z’n lol – maar als een patiënt hier eenmaal is geweest en behandeld, spreekt de glimlach op het gezicht boekdelen. Dat is echt superfijn om te zien, en dan ben ik blij dat ik bij een proctoloog werk.”


Huiskamergevoel

De kliniek is opgericht door gerenommeerd proctoloog dr. Louis Wetzels. De andere artsen werken er op ZZP-basis. “De wereld van de ZBC’s [zelfstandige behandelcentra, red.] is klein en dat betekent dat je elkaar gemakkelijk kunt uitlenen. Dat is fantastisch, want zo krijg je veel meer specifieke kennis op de juiste plek, ik vind dat een heel mooi concept”, zegt Anne. “Iedereen is hier ook gelijk, dat is heel erg prettig. Het is niet zo dat een arts twee meter boven anderen staat en zegt wat zij moeten doen. Patiënten merken dat ook en waarderen het. In een ziekenhuis ligt dat toch anders. We willen hier een huiskamergevoel creëren. Patiënten op hun gemak laten voelen is eigenlijk wat wij het hoogste in ons vaandel hebben staan.”

“De glimlach op het gezicht spreekt boekdelen”

Behalve het voordeel van de kleinschaligheid en daarmee vriendelijkheid van de kliniek, is er nog een ander pluspunt vergeleken met ziekenhuizen: er zijn geen lange wachttijden. Met een voorbeeld illustreert Anne hoe flexibel de kliniek is: “Afgelopen dinsdag belde een patiënt om half zes ’s middags. Gelukkig waren we nog aanwezig. Hij trok het niet meer en vroeg of hij mocht langskomen. Tja, daar doen we natuurlijk niet moeilijk over. We weten hoe vervelend het is om pijn te hebben, dus in nood kan een patiënt ons altijd bellen.”


Vanuit de krant

Patiënten hebben een verwijsbrief nodig van de huisarts, omdat de geleverde zorg van Proktovar wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Anne vertelt: “Sommige huisartsen kennen dr. Wetzels al jaren en verwijzen wel door. Maar de meeste patiënten vragen de huisarts zelf om een verwijzing. Zij hebben van de kliniek gehoord via mond-tot-mondreclame of via de regionale kranten. Ze lezen over ons en denken: ‘hee, ik heb daar last van, ik wil daar naar toe!’”


Meten met PROMs

Hoewel patiënten zich tot nu toe positief uiten en de resultaten van de behandelingen goed zijn, is Proktovar er nu echt klaar voor om de proef op de som te nemen. Na een periode van steekproefsgewijze kwaliteitsonderzoeken op papier, stapt de kliniek nu over op het structureel afnemen van online PROMs via NETQ Monitoring. Anne legt uit: “We willen een breder beeld krijgen van wat een behandeling doet en hoe we die zouden kunnen verbeteren. Op het moment dat een patiënt bij ons binnenkomt willen we registreren wat de klachten zijn en welke pijnscore de patiënt aangeeft. Dit willen we vervolgens goed monitoren, zodat we het behandelplan tijdig kunnen aanpassen als dat nodig is. Daarnaast willen we hiermee een open cultuur creëren en richting patiënten de boodschap afgeven dat zij inspraak hebben in hun behandeling en het beleid dat wij voeren. In het begin zullen we het invullen van de vragenlijst samen met de patiënt doen. We hebben toch vooral wat oudere patiënten. Als het eenmaal loopt gaan we kijken of we de vragenlijsten misschien via e-mail uit kunnen zetten.”

“Met PROMs willen we een open cultuur creëren”

Uitbreiding aanbod

De naam Proktovar is een samentrekking van proctologie (kennis van anale klachten en aandoeningen) en varices (spataderen). Toch zijn dat niet langer de enige specialismen die de kliniek in huis heeft. Zo werkt een orthopeed er inmiddels met een nieuw apparaat van ITEC Medical waarmee tennisellebogen effectief behandeld kunnen worden. De scores zijn heel goed, vooral onder mensen die binnen zes weken na het begin van de klachten starten met de behandeling. Anne: “Mensen lopen doorgaans te lang door met een tenniselleboog en dat is jammer. De patiënten die we tot nu toe hebben behandeld, zijn er heel tevreden over. Maar het is nog onvoldoende bekend dat wij dit ook te bieden hebben. Momenteel is het zo dat men voor de ene dokter komt, vervolgens hoort over onze behandeling van tennisellebogen en zo ook dáár terechtkomt als dat probleem speelt. Naast het kunnen behandelen van dit soort klachten, gaan we ook een huidtherapeut en mogelijk een cosmetisch arts in huis halen. We zien dat er veel behoefte is aan het wegspuiten van de hele kleine spatadertjes op de benen (flebologie) en verwachten daardoor dat er ook best vraag is naar andersoortige cosmetische behandelingen. Graag zouden we een totaalpakket op dit terrein willen bieden. Of we dan met de naam Proktovar verder kunnen is iets waarover we nu aan het nadenken zijn.”


Verwijzing tussen ziekenhuizen en ZBC’s

Op de vraag wat Anne hoopt voor de toekomst van de zorg, en van ZBC’s in het bijzonder, antwoordt ze: “Ik vind het steeds meer een bureaucratische rompslomp worden. Dat moet beter kunnen. Een goede ontwikkeling daarentegen, is dat patiënten makkelijker de stap durven te nemen naar klinieken zoals die van ons. Ziekenhuizen zouden dit echter wel meer kunnen faciliteren. Artsen in het ziekenhuis zien toch liever de wat complexere patiënt. Dat begrijp ik best, maar we zouden daarin meer kunnen samenwerken. Als de verwijzing tussen ziekenhuizen en ZBC’s verbetert, denk ik dat de zorg een stuk goedkoper kan. De meer routinematige klussen kunnen wij beter uitvoeren. We geven volop aandacht en de patiënt kan sneller worden geholpen. Laat de ziekenhuizen de echt specialistische zorg doen, dan denk ik dat iedereen onderaan de streep een stuk gelukkiger wordt.”


Anne Liem-Zandstra is werkzaam als zorgmanager bij polikliniek Proktovar. In deze kliniek kunnen patiënten terecht met aambeien, anale aandoeningen en spataderen. Daarnaast worden er sinds kort behandelingen aangeboden voor darmklachten en rug- en gewrichtsklachten, zoals de tenniselleboog. Proktovar heeft vestigingen in Hengelo en Best.