VIPLive en Medi-Link hebben samen een nieuwe koppeling tot stand gebracht voor het beveiligde fotoplatform Sendi. Vanaf vandaag, 24 mei 2023, wordt deze koppeling in gebruik genomen door Huisartsenpost Rijnmond. Dankzij deze koppeling kan de triagist met één druk op de knop in VIPLive Spoed EPD een sms versturen naar de patiënt voor het opvragen van foto’s.
Proposition Lead Patrick Vogelzang van Topicus is trots op de totstandkoming van de nieuwe koppeling dankzij deze samenwerking. ‘De werkdruk op de huisartsenpost neemt meer en meer toe. Vanuit onze rol als softwareleverancier zijn we dan ook continu op zoek naar oplossingen die het leven van zowel de zorgprofessional als de patiënt efficiënter maken. Doordat VIPLive Spoed EPD een open platform is, kunnen we daarbij inzetten op samenwerkingen met externe partijen om dit doel te bereiken. Een mooi voorbeeld is deze samenwerking met Medi-Link, waarbij we recent gezamenlijk een koppeling gerealiseerd hebben met Sendi. Het doel is om patiënten laagdrempelig foto’s van klachten te laten aanleveren, zodat de triagist snel een duidelijk oordeel kan geven. Zo is de patiënt sneller geholpen en verlaagt de werkdruk voor de post.’
De afgelopen weken heeft HAP Rijnmond deze koppeling van Sendi en VIPLive getest tijdens een pilot. Vanaf vandaag gebruiken zij de koppeling bij de triage.
De koppeling met Topicus is een groot pluspunt. Huisartsen kunnen vanuit dossiers nu direct foto’s opvragen.
Ronald Brouwer, IT manager bij Huisartsenposten Rijnmond vertelt waarom ze voor Sendi kozen: ‘Het is erg fijn dat Sendi beschikbaar is in meerdere talen, daarmee kunnen we de diverse bevolkingsgroepen in onze regio goed bedienen. De koppeling met Topicus is een groot pluspunt. Huisartsen kunnen vanuit dossiers nu direct foto’s opvragen.’
‘Tijdens de pilot hebben we al gezien dat de triage hierdoor sneller verloopt. Triagisten kunnen de urgentie van de klacht beter bepalen aan de hand van foto’s. Dat maakt het werk makkelijker en leuker. Dankzij het online fotoconsult kunnen we nog beter voldoen aan het doel dat alleen patiënten die echt zorg nodig hebben op fysiek consult komen. Daardoor verlagen we ook de wachttijden voor de patiënten,’ delen Ronald Brouwer, Lisa van Elk en Danielle Noorlander tevreden. ‘De daadwerkelijke resultaten analyseren we eind juni, maar we hebben hoge verwachtingen.’