Certe Diabetesdienst digitaliseert zorgproces rondom de diabetespatiënt

Certe is een organisatie voor integrale medische diagnostiek en advies voor de eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg. De organisatie levert producten en diensten voor zorgverleners en patiënten. Zo leveren ze onder andere een dienst ten behoeve van diabetescontrole. Certe's Diabetesdienst begeleidt diabetici die doorverwezen worden door de huisarts of specialist. 

 

De diabetesdienst houdt zich, in nauw contact met de patiënt en diens zorgverleners, onder andere bezig met het in kaart brengen van het ziektebeeld en het afstemmen van medicatie. Zo neemt de dienst een deel van het werk van de huisarts uit handen, om daar de druk te verlichten.  

 

Om het zorgproces rondom de patiënt in te richten, maakt Certe Diabetesdienst sinds begin maart 2024 gebruik van Lab Online en VIPLive Functieonderzoeken. In Lab Online zijn zorgprotocollen geregistreerd, waarmee op voorhand kan worden bepaald welke afspraken een patiënt moet hebben binnen welk tijdsbestek. In VIPLive Functieonderzoeken worden de onderzoeksresultaten geregistreerd en vindt op basis daarvan beoordeling plaats.   

 

Vanuit Topicus zijn onder andere Rob Spee en Sanne Schoneveld betrokken bij het implementatieproces. Regelmatig spraken zij met Harriët de Boer, Bram van der Hoff en Ben de Vries vanuit Certe, om samen met hen de wensen en eisen in kaart te brengen en de processtappen daarop af te stemmen.

 

Plan van aanpak: uitfasering patiëntregistratie, planapplicatie en facturatie

 

Ben, teammanager functioneel beheer bij Certe: “Samen met een expert architectuur techniek van Topicus hebben wij een langetermijn oplossing uitgetekend. Daarbij hebben we een plan gemaakt waarin alle afdelingen die ondersteunend zijn in de chronische zorg en het analyseren van lichaamsfuncties een toekomstbestendige oplossing krijgen. Er zijn verschillende applicaties die worden uitgefaseerd. Denk hierbij aan patiëntregistratie, planapplicatie en facturatie.”

 

Erica, propositielead Diagnostiek bij Topicus: "Certe had eigenlijk zelf al heel scherp hoe zij hun diensten konden ondersteunen met onze producten, omdat men goed bekend is met onze software. Certe heeft zelf een plan van aanpak gemaakt en heeft ons gevraagd om te helpen bij de inrichtingswerkzaamheden. Ook vroegen ze ons mee te denken in een aantal vraagstukken, zoals de inrichting van het patiëntscherm, het opzetten van de rollenmatrix en het migreren van data.” 

 

Sanne, product owner bij Topicus: “Certe beschikt intern over veel inhoudelijke kennis rondom de functionaliteiten. Onze ondersteuning zit dan ook vooral in het meedenken over de inzet en doorontwikkeling. Natuurlijk zijn er nog ontwikkelwensen, maar het is mooi om te zien dat de bestaande functionaliteiten al veel mogelijkheden bieden voor Certe.”

 

Van papier naar digitaal

 

Ben: “Het plannen van spreekuren en het uitnodigen van een patiënt ging vooral op papier. Dit is een onnodige kostenpost, omdat het proces efficiënter kan worden gemaakt middels digitalisering. Met de huidige applicaties hebben wij de mogelijkheid om patiënten een mail te sturen voor een uitnodiging. Daarmee hebben wij alleen voor een klein deel van de patiënten nog de mogelijkheid voor het sturen van een brief.”

 

 

Gefaseerde overgang

 

Erica: “De overleggen rondom Lab Online als VIPLive functieonderzoeken liepen naast elkaar – dit verliep constructief en soepel. Het is waardevol om frequent met elkaar te overleggen om de actiepunten en vervolgstappen te bespreken. De vervolgstap is dat we de komende periode samen met Certe de mogelijkheden voor de inzet van zorgprotocollen op andere gebieden dan de diabetesdienst verkennen.” 

 

Ben: “Wij gaan gefaseerd over naar een toekomst future-proof oplossing. In een keer over is een te grote stap. Daarom gaat het per afdeling, per onderzoek of per proces in de keten. Dit mede omdat de diagnostiek niet stil kan komen te liggen. Zeker niet voor kritische onderzoeken zoals een ECG.”