Zorgverleners enthousiast over de kwaliteit van zorg die ze leveren via Spreekuur.nl

Zorgverleners bij huisartsenspoedposten vinden dat de kwaliteit van zorg op de post verbeterd wordt door de inzet van Spreekuur.nl. Dat blijkt uit onderzoek door het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect en kwantitatief onderzoek onder zorgverleners die al werken met Spreekuur.nl in Eemland en Nijmegen.


Het onderzoeksbureau Markeffect wil met dit onderzoek de eventuele meerwaarde van Spreekuur.nl in de huisartsenspoedposten voor ANW-zorg aantonen richting posten en zorgverzekeraars. In het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek is gekeken naar de kwaliteitsbeleving van gebruikers – in dit geval zorgverleners. Daaruit blijkt dat alle huisartsen en triagisten uit het onderzoek van mening zijn dat de kwaliteit minimaal hetzelfde is gebleven na de inzet van Spreekuur.nl. 60 procent van de huisartsen en 36 procent van de triagisten vindt de kwaliteit zelfs verbeterd. 

“Dit rapport laat zien dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie en kwaliteitsbeleving in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. We hopen dat huisartsenspoedposten dit als aanleiding zien om patiënten te stimuleren om de triage eerst digitaal te laten verlopen.”

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl

Patiëntenplatform voor online huisartsenzorg 


Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, biedt patiënten één gebruiksvriendelijk digitaal platform voor al hun online huisartsenzorg. Van een online consult met hun huisarts of huisartsenspoedpost tot dossierinzage en samenwerking met zorgverleners. Met het consult krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Huisartsen en triagisten kunnen vlot het consult digitaal afhandelen. Ook wordt er automatisch een samenvatting (s-regel) voor alle consulten gemaakt, die toegevoegd wordt aan het dossier. Spreekuur.nl is inmiddels toegankelijk voor ruim 2 miljoen patiënten in diverse zorggebieden (Eemland, Rijnmond, Drenthe, Nijmegen, Gelderse Vallei, Axel en Breda). 

 


Antwoordsjablonen

Uit het onderzoek blijkt ook dat de kwaliteit van het digitale consult in vergelijking tot het telefonische consult in 100 procent van de gevallen als minimaal hetzelfde wordt beschouwd. 70 procent van huisartsen en 18 procent van de triagisten vindt de kwaliteit vergeleken met een telefonisch consult zelfs (veel) beter. De informatie die de zorgverlener via Spreekuur.nl ontvangt, wordt ervaren als voldoende volledig en betrouwbaar. De antwoordsjablonen zijn erg geliefd; ze geven de zorgverleners het gevoel sneller volledig te zijn en het bespaart veel tijd. De zorgverleners vinden de minder urgente klachten en visueel beoordeelbare klachten bijzonder geschikt voor een digitaal consult. 

 

Wel geven sommige zorgverleners nog aan te moeten wennen aan de functie van Spreekuur.nl als triagetool. Waar Spreekuur.nl initieel als consult/behandeltool en PGO in de markt is gezet, is Spreekuur.nl ook bedoeld voor een snelle beoordeling van de hoog urgente klachten. Sommige zorgverleners, met name triagisten, moeten daaraan wennen en vinden dat soms ook spannend.



Efficiënte zorg

Vooral huisartsen ervaren daarnaast een groot voordeel van Spreekuur.nl als het gaat om meer efficiënte zorg. 80 procent van de huisartsen is het (volledig) eens met de stelling dat Spreekuur.nl bijdraagt aan meer efficiënte zorg. Bij de triagisten staat het grootste deel neutraal tegenover deze stelling (63,64 procent) en is 27 procent het eens met deze stelling. Daarnaast wordt het behandelen van een digitaal consult over het algemeen als minder belastend ervaren, wat bijdraagt aan het werkplezier van zorgverleners. 

 

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Dit rapport laat zien dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie en kwaliteitsbeleving in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. We hopen dat huisartsenspoedposten dit als aanleiding zien om patiënten te stimuleren om de triage eerst digitaal te laten verlopen.”