“Met een digitale voordeur kunnen we een BAM-effect bereiken in de huisartsenzorg”

"Met één digitale voordeur, waarbij alle informatie beschikbaar is, kunnen we een mogelijk BAM-effect bereiken: alle benodigde informatie in één keer,” zegt Yoeri Zuidwijk, huisarts en praktijkhouder van huisartsenpraktijk Marsdijk en CMIO van Dokter Drenthe. Hij deelt zijn ervaringen met Spreekuur.nl in Drenthe, waar snelheid, efficiëntie en gebruiksgemak hand in hand gaan. 


Als huisarts en praktijkhouder van huisartsenpraktijk Marsdijk en CMIO bij Dokter Drenthe draagt Yoeri Zuidwijk veel verschillende petten, maar streeft hij één doel na: het gebruiksgemak in de zorg verbeteren door onder meer digitaal te werken. "Dan sluit je namelijk aan bij het leven van mensen. Zij internetbankieren, winkelen en corresponderen online. Ook in de zorg kan veel meer digitaal: daar ben ik van overtuigd.”  

''Inmiddels is het meer en biedt Spreekuur patiënten één gebruiksvriendelijk platform voor al hun online huisartsenzorg.''

Yoeri Zuidwijk, huisarts en praktijkhouder van huisartsenpraktijk Marsdijk en CMIO van Dokter Drenthe

Vanuit die gedachte was hij dan ook een van de eerste artsen die de introductie van Spreekuur.nl in Drenthe omarmde in 2021. “Met Spreekuur.nl kon de huisarts al goed online advies geven, omdat de patiënt alvast informatie deelt over zijn klacht, waaronder een foto. Maar inmiddels is het meer en biedt Spreekuur patiënten één gebruiksvriendelijk platform voor al hun online huisartsenzorg. Van voorbereide digitale consultaties met hun praktijk of huisartsenpost tot MedMij-proof dossierinzage en netwerkzorg.” In Drenthe alleen al maken nu ook elf dagpraktijken gebruik van Spreekuur.nl. 


Een van die praktijken is die van Zuidwijk zelf. “We gebruiken Spreekuur.nl om zorgvragen van patiënten snel online te beantwoorden. Patiënten kunnen via het portaal eenvoudig thuis afspraken maken, thuismetingen doorgeven of herhaalrecepten aanvragen. Bij de praktijk is Spreekuur.nl bovendien direct gekoppeld aan huisartsinformatiesysteem MediKIT om het proces ook voor de zorgverlener nog makkelijker te maken. Zo proberen we te komen tot een digitale voordeur voor onze huisartsenzorg, waarmee we goed bereikbaar zijn en blijven voor onze patiënten.” 


Proces dat tijd vergt 

Het voor elkaar krijgen van deze koppeling is een technisch proces dat met vallen en opstaan gaat, zegt Yoeri. “Systemen moeten met elkaar leren praten en ook patiënten en zorgverleners moeten wennen aan deze nieuwe vorm van zorg. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld moeite met aspecten zoals wachtwoorden en inlogprocedures.” Het zijn hickups die er ook deels bij horen, aldus Zuidwijk. “Innoveren in de zorg is een reis, en het succes ervan vereist niet alleen de acceptatie van verandering door patiënten, maar ook een zorgvuldige aanpak om technische uitdagingen te overwinnen. We leren elke dag meer hoe we het zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken voor arts en patiënt. Als huisarts en CMIO probeer ik daarbij een nieuw perspectief aan technologie toe te voegen, namelijk die van de gebruiker. Hoe ervaart deze de digitale tool? Waar kan het sneller en makkelijker? Door vanuit de gebruiker te kijken naar nieuwe tools, kunnen we tools echt beter maken.” 


Toekomst 

Maar de digitaliseringsgeest, die is definitief uit de fles, besluit hij. “Initiatieven zoals Spreekuur.nl dragen bij aan het besef dat patiënten ook via digitale middelen gerustgesteld kunnen worden, terwijl ze nog steeds de mogelijkheid hebben om fysieke hulp te zoeken bij de post of in de praktijk als dat noodzakelijk is. Er zijn situaties waarin we patiënten persoonlijk moeten zien en onderzoeken, wat niet digitaal kan. Echter, voor een breed scala aan klachten kan digitale zorg snel en efficiënt zorgen wegnemen en op afstand de juiste zorg bieden. Die afweging kunnen we mijns inziens sneller digitaal maken omdat dat nu eenmaal makkelijker is. En bij snelheid en gemak varen patiënt en zorgverleners wel bij. Daarom creëren we deze digitale voordeur.”