‘Hoe zorgen we dat onze huisartsen op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen? Hoe krijgen wij terugkoppeling van onze huisartsen?’, vragen die bij zowel de Huisartsencoöperatie West-Brabant (HCWB) als bij Topicus naar voren kwamen. Ze gingen om tafel en het idee voor themasessies ontstond. Een groot succes voor zowel de zorggroep als de huisartsen in deze regio. Merel Vriends, projectmedewerker Huisartsencoöperatie West-Brabant (HCWB) en Amber Kleijnen, adviseur bij Calculus, adviseren andere zorggroepen om ook themasessies in te zetten.
Van praktijkbezoeken naar online themasessies
Door corona vielen de kwaliteitsgesprekken van HCWB met de praktijken stil. De praktijkbezoeken van Topicus konden ook niet meer doorgaan. Na de lockdown wilde HCWB daar nieuw leven in blazen, zonder te veel tijd te vragen van de praktijken. ‘Er spelen veel nieuwe ontwikkelingen en we blijven graag op de hoogte van onze praktijken. VIPLive speelt hier een grote rol in. We kwamen op het idee om onze kennis en ontwikkelingen te bundelen met die van Topicus, zodat we de praktijken efficiënter en effectiever kunnen faciliteren en ondersteunen,’ zegt Merel. ‘We legden ons idee voor de themasessies voor aan Topicus.’
Er werd positief gereageerd. ‘De kracht ligt in samenwerking met onze partners, dus we stonden er meteen voor open,’ vertelt Amber. Samen bepaalden ze de thema’s en het proces. Inmiddels hebben er al zes online sessies plaatsgevonden over Ouderenzorg, Digitaal meekijkconsult en Kwaliteit ketenzorg. Merel vertelt daarin meer over de ontwikkelingen, waarbij Amber uitlegt hoe VIPLive daarbij ondersteunt. ‘Er kwamen bijvoorbeeld veel vragen over het de dashboards van VIPLive.’
Het bleek een goede manier te zijn voor kennisdeling en afspraken met ons als zorggroep. Daarnaast vonden de praktijkondersteuners het leuk en fijn om ook andere praktijkondersteuners te spreken en ervaringen te delen.
Praktijken direct aan de slag
De opkomst was groot. De sessies online volgen bleek een minder grote drempel dan de praktijkbezoeken. De aanwezige praktijkondersteuners, projectmedewerkers en zorgprogramma-coördinatoren reageerden positief. ‘We hebben een aantal praktijken naderhand gesproken en het bleek een goede manier te zijn voor kennisdeling en afspraken met ons als zorggroep. Daarnaast vonden de praktijkondersteuners het leuk en fijn om ook andere praktijkondersteuners te spreken en ervaringen te delen,’ deelt Merel.
Direct na de sessies zijn er drie huisartsen direct gestart met het digitale meekijkconsult. ‘Ook zien we een stijgende lijn van het gebruik van het dashboard voor de ouderenzorg. Daarmee helpen de praktijken zichzelf met een goede registratie. Tegelijkertijd kunnen ze dit presenteren aan de zorgverzekeraars. Win-win!’ zegt Amber trots.
Ook themasessies organiseren?
Merel en Amber zijn het erover eens: ‘We zijn erg tevreden over deze eerste reeks themasessies. We raden andere zorggroepen aan om zich ook te verdiepen in dergelijke sessies. Topicus kan daar een ondersteunde en adviserende rol in spelen.’ Ze delen alvast een aantal tips voor andere zorggroepen:
- Bepaal duidelijke en relevante thema’s. Denk bijvoorbeeld aan Ouderenzorg als actueel thema.
- Kies geschikte tijden voor de praktijken (12.00 uur – 13.00 uur en 16.00 uur – 17.00 uur). Dit maakt het makkelijker om (online) aanwezig te zijn voor de POH’s.
- Laat de praktijken zich inschrijven via de nieuwsbrief of een ander belangrijk communicatiekanaal. Kies het meest gebruikte communicatiekanaal, zodat alle praktijken op de hoogte zijn.
- Zorg voor een duidelijke indeling van de sessies. De zorggroep licht ontwikkelingen toe. Topicus vertelt hoe VIPLive de praktijk hierbij ondersteunt.
- Maak ruimte voor vragen en interactie tussen de deelnemers zelf. Dit zorgt voor herkenning, kennisdeling en verbinding tussen de praktijken.
Benieuwd of deze opzet ook waardevol is voor jullie regio? Neem contact op met je VIPLive consultant om samen te sparren over de mogelijkheden.