Nadat COVID-19 zijn intrede deed in Nederland, merkte de Utrechtse zorggroep UNICUM al gauw dat veel post-COVID patiënten aanhoudende klachten hadden. Om deze patiënten optimaal te ondersteunen, moesten huisartsen sneller kunnen schakelen met zorgverleners die hen verder konden helpen. Daarom realiseerde UNICUM in samenwerking met Topicus binnen een maand een digitaal post-COVID netwerk in VIPLive. Medisch coördinator Victoria Jongkamp van UNICUM licht dit in een interview toe.
Zorggroep UNICUM is de regio-organisatie van huisartsen in Zuidoost- en Zuidwest-Utrecht. De organisatie gebruikt VIPLive voor ketenzorg en voor multidisciplinaire samenwerking binnen de regio. Victoria Jongkamp is waarnemend huisarts in Houten en werkt daarnaast als medisch coördinator bij UNICUM. In die rol coördineert zij de medisch inhoudelijke zaken omtrent ketenzorg.
Victoria was net gestart in haar functie toen COVID-19 ons land raakte en na enige tijd viel iets op. Victoria: “Er waren op een gegeven moment veel post-COVID patiënten die langdurig last bleven houden van benauwdheid, hoesten en vermoeidheid. Wij vonden het belangrijk om voor hen passende zorg in te richten. De patiënten konden goed worden geholpen door behandeling van een fysiotherapeut, een ergotherapeut en een diëtist. We wilden daarom graag een netwerk met een apart zorgprogramma creëren, waardoor ze niet tussen wal en schip zouden belanden.”
“De patiënten hebben behoefte aan bevestiging dat hun post-COVID symptomen écht zijn en dat ze niet ‘zeuren’. Het bestaan van dit programma geeft de patiënten veel kracht en ons als zorgverleners veel gemak.”
Vanwege de ervaringen met VIPLive in andere zorgprogramma’s als COPD, diabetes en HVZ, wendde UNICUM zich voor digitale ondersteuning tot Topicus. Victoria: “We hebben binnen VIPLive een netwerk opgezet met zorgverleners die de revaliderende COVID-patiënten kunnen ondersteunen. Hierbij hebben we verschillende extra disciplines aangehaakt, zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten. De samenwerking met Topicus verliep erg goed. Stefan ten Vergert en collega’s hebben het netwerk snel voor ons in kunnen richten. Alle deelnemende zorgverleners kregen een account en dat maakte het voor een huisarts heel gemakkelijk om te verwijzen. Als ik als huisarts een ergotherapeut nodig heb, kan ik nu direct zien wie bij het netwerk is aangesloten.”
Behalve dat de zorgverleners elkaar goed weten te vinden via het netwerk, is het ook mogelijk om in VIPLive een multidisciplinair overleg (MDO) te organiseren. Victoria legt uit: “Dit is heel waardevol, hoewel ik hiervoor zelf ook vaak de chatfunctie van de VIP app gebruik. In zo’n MDO hoor ik van de diëtist bijvoorbeeld dat de patiënt weer aansterkt en aankomt in gewicht, waarop de ergotherapeut aangeeft dat hij of zij met dezelfde patiënt bezig is de dagelijkse bezigheden uit te breiden. Vervolgens bepaalt de fysiotherapeut op basis daarvan weer aan welke fysieke oefeningen de patiënt toe is. Zo kunnen we patiënten samen optimaal ondersteunen!”
Voor patiënten is het prettig dat zorgverleners op deze manier snel met elkaar kunnen overleggen. Bovendien is het bestaan van het programma voor hen een teken dat hun klachten erkend worden. Victoria besluit: “De patiënten hebben behoefte aan bevestiging dat hun post-COVID symptomen écht zijn en dat ze niet ‘zeuren’. Het bestaan van dit programma geeft de patiënten veel kracht en ons als zorgverleners veel gemak.”