Na een succesvolle pilot met Devise, onderdeel van Topicus, maakt UMCG Ambulancezorg sinds 2024 gebruik van het medewerkersdashboard. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in hun handelingen en kunnen zij dat vergelijken met anderen. “Leuk om te zien, maar nog belangrijker; het is waardevol om te zien wat je allemaal gedaan hebt”, zegt een ambulancezorgprofessional van UMCG Ambulancezorg. De ambulancezorgprofessional en zijn collega Harriëtte Holt, beleidsmedewerker bij UMCG Ambulancezorg, delen hun ervaringen over het dashboard.
Betere documentatie en reflectie
Het medewerkersdashboard wordt op verschillende manieren ingezet binnen UMCG Ambulancezorg. Het geeft inzicht in de beroepsactiviteiten. Ritregistratie maakt inzichtelijk met welke casuïstiek een ambulancezorgprofessional regelmatig wordt geconfronteerd en welke hij of zij nauwelijks tegenkomt in de dagelijkse praktijk. Dit heeft effect op iemands bekwaamheid; als je iets op regelmatige basis doet, blijven je kennis en vaardigheden door ervaring op pijl. Komt de professional hier minder mee in aanraking? Dan is scholing of training wellicht een goede stap om de bekwaamheid op pijl te houden.
Bovendien wordt de reflectie op de ritregistratie geëvalueerd met betrokkenen. Door deze periodieke reflectie wordt samen met de professional gekeken naar wat goed ging en waar eventueel leeraspecten liggen.
Concrete inzichten en acties
De ambulanceprofessional: “Het dashboard laat je het aantal casuïstieken per periode zien en geeft het karakter van ons werk goed weer. Het geeft inzicht waar je bijvoorbeeld het meeste komt om patiënten te helpen.” Harriëtte voegt toe: “Medewerkers hebben nu inzicht in hun ritten, geografische spreiding, ziektebeelden en specialismen. Dit helpt hen om hun handelingen, zoals het aantal ingebrachte infusen, het aantal keer intuberen en het toedienen van medicatie, zelf te vergelijken met die van collega’s. Ze kunnen zichzelf spiegelen en hun scholing hier eventueel op aanpassen. Belangrijk om te vermelden is dat de medewerkers zelf inzicht krijgen en ze er zelf voor kunnen kiezen iets te delen met collega’s of teamleiders.”
Beschikbaar maken
De ambulanceprofessional: “Het besef dat je deze data zelf gegenereerd hebt, helpt mij in het vertrouwen, de veiligheid en betrouwbaarheid van het dashboard. Het dashboard geeft data die er al is enkel overzichtelijk weer.” Harriëtte: “Daarbij blijven we, samen met Devise, continu scherp op privacy-eisen, niet herleidbare informatie en integriteit van collega’s.”
Samenwerking met Devise
“De samenwerking met Devise verloopt soepel. We werken al jaren met Tom Berger en Renco Porton, de data-experts voor Ambulancezorg binnen Devise, Topicus. De communicatie en beschikbaarheid verloopt goed en makkelijk. Dit heeft bijgedragen aan de succesvolle implementatie van het dashboard,” concludeert Harriëtte.
Toekomstige ontwikkelingen
“We blijven streven naar het optimaliseren en inzetten van data,” zegt Harriëtte. “Samen met Devise zijn we continu bezig om alle data goed en veilig in het dashboard te verwerken. Ook nemen we onze medewerkers mee door hun wensen, waar mogelijk, te implementeren in het dashboard.”
Meer weten?
Neem contact op met Tom Berger