
"Ik kan patiënten nu eerder duidelijkheid geven"
Steeds meer patiënten willen en krijgen een medicatiebeoordeling. Om aan die groeiende vraag te voldoen werken apothekers en huisartsen in Groningen nauwer samen, met behulp van VIPLive. Apotheker Christel de Vries: “Door VIPLive staan huisarts en apotheker dichter bij elkaar.”
Wat zijn medicatiebeoordelingen?
Als apotheker en huisarts wil je dat (kwetsbare) patiënten de beste medicatie krijgen voor hun situatie. De juiste combinatie van medicijnen, met zo min mogelijk risico op bijwerkingen, afgestemd op de actuele gezondheid. Dat vraagt regelmatige beoordeling. “We kijken bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname of het allemaal lukt met de medicatie”, zegt Christel de Vries, apotheker in Delfzijl. “Soms is ook het gebruik van een bepaald medicijn reden voor een medicatiebeoordeling. Is het nog steeds nodig om dit middel te gebruiken? Zijn er inmiddels richtlijnen waarbij andere middelen de voorkeur hebben? Kortom: is alles nog veilig en effectief of zijn er betere alternatieven? We bekijken de huidige situatie en bespreken mogelijke aanpassingen.”
Eén werkdag per week
Zo’n medicatiebeoordeling is een zorgvuldige puzzel, die tijd kost. “In totaal al gauw zo’n drie à vier uur per patiënt”, zegt Christel. “Richtlijnen schrijven voor dat elke apotheek voor minimaal 100 patiënten per jaar een medicatiebeoordeling uitvoert. Dat is bijna een hele werkdag per week. Dat is moeilijk realiseerbaar voor de meeste apotheken. Maar om enigszins in de buurt te komen is een goede samenwerking tussen apothekers en huisartsen cruciaal.”
"Patiënten hadden soms het gevoel dat we ze vergeten waren”
Waarom samenwerken belangrijk is
“Huisartsen kennen de patiënt en beschikken over belangrijke dossierkennis voor onze beoordeling”, zegt Christel de Vries. “Maar communicatie met huisartsen was lang omslachtig. Eerst was het per fax of op papier. Later spaarden we een aantal patiënten op en bespraken deze periodiek met de huisarts. Daardoor zat er soms wel 2 of 3 maanden tussen het gesprek met de eerste patiënt en de uiteindelijke terugkoppeling. Daardoor had de patiënt soms het gevoel dat we hem of haar helemaal vergeten waren.”
Eenvoudig en veilig met VIPLive
VIPLive veranderde deze samenwerking compleet, zegt Christel. Met VIPLive overlegt ze in een beveiligde chat met huisartsen, onder meer over medicatiebeoordelingen. “Ik kan snel een vraag stellen, of labwaarden en medische indicaties opvragen. Denk aan de nierfunctie of bloeddruk van een patiënt, of inzicht in de therapietrouw. Ik stuur een bericht zonder te storen. De huisarts kan het bericht lezen en beantwoorden wanneer het hem of haar het beste schikt. En doordat we nu een groep jonge, en technisch vaardige, huisartsen hebben, krijg ik snel reactie op mijn berichten. Het werkt eenvoudig en maakt de lijntjes kort. Huisarts en apotheker staan nu echt dichter bij elkaar.”
Meer efficiëntie, meer duidelijkheid
De apotheker werkt nu een stuk efficiënter. Ze heeft sneller een beeld van een patiënt, toegang tot de juiste gegevens en communiceert wanneer het haar uitkomt. “Ik hoef niet alles meer op te sparen, maar kan continu mensen helpen met hun medicatie. Ik kan patiënten nu ook veel sneller duidelijkheid geven. Als ik nu zeg: ‘je hoort binnen een week van me’, dan kan ik dat ook waarmaken. Dat is fijn, want wanneer je de medicatie van een patiënt moet aanpassen, wil je dit gewoon zo snel mogelijk regelen.”
Patiënten steeds beter helpen
VIPLive geeft daarnaast ook meer grip op de ontwikkeling van bepaalde patiënten, vertelt Christel de Vries. “We kunnen namelijk een patiënt aanmaken op BSN-nummer. Daarmee kunnen we alle historische gegevens en afspraken in de toekomst snel terugvinden. We bouwen een dossier op. Dat scheelt veel zoekwerk, maar geeft ook zicht op de ontwikkeling van een bepaalde patiënt. Daarmee kunnen we patiënten beter helpen. Daar gaat het tenslotte om.”