Huisartsencoöperatie West-Brabant, het Bravis ziekenhuis en Topicus realiseren 500ste digitale meekijkconsult

De voordelen van digitale consultatie volgens Irma van der Pluijm, Algemeen Directeur bij Huisartsencoöperatie West-Brabant.


Afgelopen maand realiseerden huisartsen aangesloten bij Huisartsencoöperatie West-Brabant en de medisch specialisten van het Bravis ziekenhuis, via de applicatie VIPlive van Topicus het 500ste digitale meekijkconsult. Huisartsencoöperatie West-Brabant zet digitale consultatie in om te voorkomen dat patiënten onnodig naar het ziekenhuis verwezen worden en dichtbij huis behandeld worden. Kortom de juiste zorg op de juiste plek.  


Irma van der Pluijm, Algemeen Directeur bij Huisartsencoöperatie West-Brabant, heeft het succes van digitale consultatie uit eerste hand gezien. We gingen met haar in gesprek. 

De behandeltijd wordt korter en de patiënt wordt minder vaak doorverwezen naar het ziekenhuis. Hierdoor ontstaan er minder lange wachttijden.

Irma van der Pluijm, Algemeen Directeur bij Huisartsencoöperatie West-Brabant

Voordelen van een digitaal meekijkconsult

‘‘De voordelen van een patiënt staan natuurlijk voorop. De behandeltijd wordt korter en de patiënt wordt minder vaak doorverwezen naar het ziekenhuis. Hierdoor ontstaan er minder lange wachttijden. Bovendien gaat er niks van het eigen risico af.

Daarnaast kijkt er binnen korte tijd een medisch specialist mee, dat geeft een geruststellend gevoel. 


Via een digitaal meekijkconsult stelt de huisarts in overleg met de patiënt zijn vraag direct aan de medisch specialist. De medisch specialist reageert op een geschikt moment binnen 48 uur op werkdagen. Dit advies communiceert de huisarts of assistente vaak telefonisch of digitaal naar de patiënt. Daardoor is een vervolgafspraak meestal niet nodig. 


Ook voor een medisch specialist heeft deze methode veel voordelen. De gegevens van de patiënt komen direct met de aanvraag binnen. De medisch specialist is daardoor geen extra werk of tijd kwijt met informatie opzoeken of opnieuw vragen stellen aan de patiënt. Bovendien kan een medisch specialist binnen 48 uur reageren wanneer het hem of haar goed uitkomt. 


Uitdagingen en ambities

Als coöperatie maken wij altijd het individuele en collectieve belang inzichtelijk, zegt Irma. Daarvoor blijven we in gesprek met de huisartsen. Op basis van deze gesprekken kunnen wij als eerstelijns-bestuur tactisch, strategisch en operationeel handelen. Dat is van groot belang, je hebt namelijk altijd met verschillende belangen te maken. Die belangen proberen wij zo goed mogelijk inzichtelijk te krijgen. 


Zo is het soms lastig om tweedelijnszorg aangesloten te krijgen. De samenwerking met Bravis Ziekenhuis verloopt daarentegen erg goed, ze zijn een goed voorbeeld van prettig samenwerken met de tweedelijnszorg.  


Een andere uitdaging is digitale consultatie doortrekken naar de GGZ. De GGZ heeft een andere aanvliegroute, bovendien werkt de financieringsstroom totaal anders. 


Natuurlijk hebben we altijd ambities. We blijven door ontwikkelen op het gebied van het digitale meekijkconsult, maar ook op datamanagement, AI en de basis infrastructuur. 


Daarin waarderen we het serviceniveau van Topicus en Calculus enorm. Ze voldoen volledig aan de behoefte om het organisatieproces én de zorgverlener te ontzorgen,’’ aldus Irma van der Pluijm.