Ambulance Amsterdam regelt vervoer nu efficiënter

Na een succesvolle pilot kan de meldkamer van Ambulance Amsterdam, de ambulancedienst die de regio Amsterdam-Amstelland bedient, sinds 17 juni 2020 zijn geplande ambulancezorg efficiënter inplannen dankzij de software ‘Ambuplanner’.


Projectleider Arjan Smit van Topicus Ambuplanner: ‘De ambulancedienst krijgt hiermee de gelegenheid het toenemende tekort aan centralisten op te lossen. Waar eerder alles telefonisch moest worden gepland, wordt nu ongeveer vijfennegentig procent van alle aanvragen met Ambuplanner ingediend. Dat gaat snel naar honderd procent.’ In de eerste fase voeren verpleegkundig centralisten van de particuliere ambulancevervoerder Broeder de Vries de aanvragen nog in. In de fase daarna wordt dit proces stapsgewijs overgedragen aan de Amsterdamse ziekenhuizen.


Vorig jaar nam de regio Haaglanden ook al Ambuplanner in gebruik. Arjan Smit: ‘We hebben met de spoedeisende hulp van twee Haagse ziekenhuizen in de afgelopen negen maanden een pilot gedraaid. Inmiddels wordt bij de twee afdelingen ruim 90% van de aanvragen voor besteld niet-urgent ambulancevervoer via Ambuplanner aangevraagd. De implementatie bij het derde ziekenhuis in de regio is gepland voor vlak na de zomerperiode.’


Verschillende andere regio’s in Nederland hebben laten weten zeer geïnteresseerd te zijn of zelfs van start te willen gaan. Smit: ‘Die interesse is te verklaren want implementatie is laagdrempelig en Ambuplanner is veilig te koppelen aan de eigen meldkamersoftware. We hebben het echt zo simpel mogelijk gehouden.’ De volgende regio die zich voorbereidt op een livegang is de regio Brabant.

Wil je weten hoe Ambuplanner werkt? Bekijk de animatie hieronder.

Meer informatie?

Bekijk onze oplossing pagina voor zorggroepen of neem contact op met Joliene Brouwer

image
Joliene Brouwer
Product Owner
Joliene.brouwer@topicus.nl 06 416 471 00