Als patiënten via Spreekuur.nl een huisartsenpraktijk of huisartsenpost consulteren, dan bereiden ze dit zelf voor. Hierdoor kunnen ze online veilig en accuraat geholpen worden. Voor zorgverleners is het een effectieve manier om patiënten digitaal te helpen danwel te woord te staan.
De verschillende mogelijkheden van de VIP app, de patiënten app bij VIPLive, zullen in 2021 worden geïntegreerd in Spreekuur.nl. Patiënten en mantelzorgers geven met de app gemakkelijk een thuismeting door of stellen snel een vraag aan iemand in het netwerk, zoals een praktijkondersteuner, diëtist of wijkverpleegkundige. Zorgverleners reageren vervolgens wanneer het hen het beste uitkomt. Tegelijkertijd biedt de app verdieping als daaraan behoefte is; met vragenlijsten voor screening of consultvoorbereiding en met een gezondheidsplan voor het vastleggen van doelen en acties. Een veelzijdige tool dus die al in heel Nederland wordt gebruikt voor laagdrempelige, samenhangende netwerkzorg.