Hoe Topicus de acute zorg innoveert met AI

‘Wat als AI automatisch verslaglegging doet?’

Wat kan AI betekenen in de spoed- en ambulancezorg? Topicus in de Zorg doet veelbelovende experimenten, waarmee niet alleen administratie verdwijnt, maar AI zelfs kan meedenken over behandelingen. Businessline manager Renate Bongaards en UX-designer Rosanne Koorn vertellen over waar zij mee bezig zijn.

Misselijke zorgverleners


Wie denkt aan spoed- en ambulancezorg denkt aan zwaailichten, gillende sirenes en split-secondbeslissingen in leven-of-doodsituaties. Een adrenalinerush van begin tot eind. Rosanne Koorn ook. Maar toen de UX-designer meeliep met de acute zorgverleners ontdekte ze een andere wereld. “In spoedsituaties heerst juist serene rust en professionalisme bij zorgverleners. Indrukwekkend om te zien.”

Ze zag ook de taaie realiteit: de administratielast die het levensreddende werk onder druk zet. “Ambulanceverpleegkundigen zijn 10 tot 15 minuten per patiënt bezig met verslaglegging. Een visitearts -die patiënten thuis bezoekt- minimaal hetzelfde. Dat kost waardevolle tijd”, zegt Rosanne. “En omdat ze dit ook nog moeten doen in snel rijdende voertuigen, worden sommige zorgverleners er misselijk door. Dat moet toch anders kunnen?”

"Een AI-model geeft bijvoorbeeld een suggestie voor een urineonderzoek, als de patiënt een bepaalde buikklacht omschrijft."

Rosanne Koorn, UX-designer

De zelfschrijvende rapporteur


Rosanne en haar team zien hierin een belangrijke rol voor AI weggelegd. Iets dat Renate Bongaards, business line manager Acute Zorg, beaamt: “AI is een krachtig middel om zorgprofessionals in de spoedzorg te ondersteunen. Door administratieve taken te automatiseren, geven we zorgverleners meer tijd en ruimte voor wat écht telt: aandacht voor de patiënt."

Hoe dat eruit kan zien? Rosanne: “Ambulancemedewerkers en visiteartsen doorlopen tijdens verslaglegging steeds dezelfde vragen en tekstvelden. Wij dachten: wat als ze dit niet meer zelf hoeven doen? Wat als we een AI-tool laten meeluisteren met hun gesprek, waarbij het die vragen automatisch beantwoordt? Dan schrijft het verslag zichzelf, en hoeven de zorgverleners het alleen nog te controleren. Zo kunnen we de administratietijd flink terugbrengen.”


Samen met de vakmensen


De interesse uit de zorg kwam snel. Rosanne: “We ontwikkelden een pilot waarbij huisartsen en spoedvisiteartsen van een huisartsenspoedpost AI-oplossing Juvoly gebruiken om gespreksverslagen in SpoedEPD automatisch te laten schrijven. We ontwikkelen nu ook een pilot voor geautomatiseerde verslaglegging bij een ambulanceregio.” Hun eerste ervaringen zijn enorm belangrijk, zegt Renate. “Innovatie ontstaat bij ons altijd in nauwe samenwerking met de mensen op de werkvloer. Hun ervaringen en feedback zijn onmisbaar om oplossingen te ontwikkelen die veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn."


Project VIA: AI op de doktersstoel


Binnen de Topicus-muren denkt het UX-team echter al verder dan de praktijk mogelijk maakt. In een eigen digitale safespace lieten ze alle regels los en experimenteerden ze met een AI-model dat meedenkt over behandelingen. Een AI op de doktersstoel. Soort van. “Stel je voor dat je als zorgverlener in gesprek bent met een patiënt over zijn klachten en een AI-model constant aanwezig is en meedenkt”, zegt Rosanne. “Op een scherm geeft het model bijvoorbeeld een suggestie voor een urineonderzoek, als de patiënt een bepaalde buikklacht omschrijft. Of het geeft een lijst van potentiële diagnoses tijdens het consult, met bijbehorende vervolgonderzoeken, die je vervolgens in één klik in gang kunt zetten. Dit project was intern, met fictieve casussen, want zo’n AI-model past niet binnen de wetgeving voor medische hulpmiddelen en privacy. Maar het geeft ons wel belangrijke ervaring om straks toepasbare AI-oplossingen te ontwikkelen.”


De toekomst in handen


Hoever de AI-toepassingen gaan is afwachten. Want laten we eerlijk zijn: met de exponentiële groei van AI kunnen we de mogelijkheden van straks nog niet eens overzien. “Maar wat voor mij als UX-designer vooral interessant is, is om nog beter te begrijpen wie onze gebruikers zijn. Hoe zien hun dagen eruit, hoe werken zij, van welke taken krijgen ze energie en wat zit er in de weg om die taken uit te voeren? Met die kennis en de mogelijkheden van AI kunnen we veel voor hen betekenen”, zegt Rosanne. Renate beaamt dit. “Wij blijven investeren in slimmere, betere technologie, maar verliezen daarbij nooit de menselijke maat uit het oog. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige zorg, waarin werkplezier en kwaliteit hand in hand gaan."