Snellere verwerking labgegevens door app op mobiele telefoon

Medisch diagnostische centra maken momenteel grote digitaliseringsslagen. Via de laptop en pc, en sinds kort ook met inzet van een app op mobiele telefoon. Het gehele bloedprikproces, van aanmelden tot uitslag, kan door de beveiligde app een stuk sneller. Dat is goed voor zorgverleners én patiënten. Medisch diagnostische centra Diagnovum en Atalmedial gebruiken de app voor mobiele afname al. We spraken Chantal Clijsen, regiocoördinator van Diagnovum, en medewerkers van Atalmedial en Diagnovum over hun ervaring met deze manier van werken.


Chantal Clijsen is regiocoördinator bij Diagnovum. “Ons motto is ‘Diagnostiek in de buurt van de patiënten’, we willen de zorg dichtbij brengen. Als regiocoördinator is mijn werk heel gevarieerd. Onder mijn verantwoordelijkheden vallen zaken als geschikte locaties zoeken, relatiebeheer, personeelscapaciteit én natuurlijk onze medewerkers van de bloedafname tevreden houden. Ik doe dat samen met een collega. In onze regio werken we met 75 prikposten waarvan er per dag 55 open zijn.”

“Al met al is dit proces veel sneller en komt de uitslag een paar uur eerder bij de huisarts terug.”

Chantal Clijsen, regiocoördinator Diagnovum

Met de introductie van de app voor bloedafname veranderde het proces van aanmelden tot uitslag. Chantal: “In het oude proces was vaker sprake van handmatige acties en het duurde langer. De patiënt moest in sommige gevallen een papieren formulier ophalen dat door de huisarts was ingevuld. Daarmee moest hij naar de prikpost. Vervolgens moest de medewerker een identiteitscontrole uitvoeren. De kruisjes die de huisarts plaatste waren niet altijd goed te zien, wat kon leiden tot een nieuwe aanvraag. Nadat de patiënt geprikt werd, ging het bloed naar de pre-analyse, waar het vervolgens handmatig ingescand moest worden.’


In het nieuwe proces hoeft de patiënt helemaal geen formulier meer op te halen bij de huisarts. Chantal: “De patiënt krijgt het formulier per mail of toont zijn ID bij ons. Alleen dat al is efficiënter en bovendien kan niemand meer een formulier kwijtraken of er koffie over morsen. In het Lab Online systeem staat wat we moeten doen. Vervolgens kunnen we op locatie met de app de administratie completeren en weten we op het lab welke orders er die dag aankomen. Al met al is dit proces veel sneller en komt de uitslag een paar uur eerder bij de huisarts terug. Het levert echt tijd op en dat is goed voor ons en de patiënt. Wij willen dat we dezelfde dag de uitslag kunnen geven en dit nieuwe proces met mobiele afname maakt dat mogelijk.”


Medewerkers van Atalmedial en Diagnovum schreven het volgende over hun ervaring:


Eline Vink, projectleider pre-analyse Atalmedial: “Er is veel tijd besteed aan een goede inrichting, wat uiteindelijk betekende dat de uitrol van de applicatie binnen de afnamedienst een succes was. De feedback die we ontvingen, was veelal positief en medewerkers waren dolblij met de nieuwe applicatie. Ondertussen zijn we stap voor stap bezig om ook de digitale microbiologie orders via Lab Online te kunnen verwerken. Zo gaan we naar een afnameproces waarbij geen papieren aanvraagformulier meer nodig is!” 


Frank Dutour, projectcoördinator Diagnovum: “Nadat de app is geïnstalleerd op de smartphone werkt deze stabiel. Vanzelfsprekend ben je hierbij wel afhankelijk van wifi of 4G bereik. Het afnameproces is netjes in een gebruikersvriendelijke volgorde afgebeeld in de app. Je kunt eigenlijk moeilijk iets vergeten. Ook zijn we tevreden over de snelheid en stabiliteit van het scannen van materiaalstickers.”

 

Medewerker bloedafname Atalmedial: We werken ook op externe locaties waar geen computers van ons staan. Dan heb je tegenwoordig altijd je mobiel met de mobiele afname app bij je. Vroeger moest je op de locatie buizen ‘prelabelen’ waarna deze pas bij medische administratie werden ingevoerd. Nu hoeft dat laatste niet meer omdat ik het al met mijn mobiele app heb gedaan. Het kost mij iets meer, maar de medische administratie veel minder tijd.”

 

Mariëlle Marinus, senior medewerker bloedafname Diagnovum: “Onze dienstverlening verbetert doordat fouten op alle fronten verminderd worden. Als medewerkers bloedafname merken we ook dat we minder voorbereiding hebben door het niet meer hoeven printen van de aanvragen voor de thuisprikken. Wanneer je tijdens de bloedafname uitlegt waar je mee bezig bent, reageren de patiënten daar positief op!” 

 

Applicatiebeheerder Atamedial: “Bij de implementatie is het even wennen aan de verschillende tabellen. Bij het inrichten van de bepalingen is het jammer dat er nog geen directe koppeling is naar de materiaalbehoefte. Na enige omschakeling in denken kan ik de werkwijze van de afnamedienst vertalen naar de juiste tabellen en procedures.”


Interesse?

Neem contact op met Emiel Smit.

image
Emiel Smit
Businessline Manager
Emiel.Smit@topicus.nl 06 249 592 16