Samenwerking tussen Voetencentrum Wender en Topicus leidt tot werkprocesoptimalisatie en efficiëntere communicatie tussen podotherapeuten en ketenpartners

Voetencentrum Wender is een organisatie die bestaat uit podotherapeuten met vestigingen verspreid over heel Nederland. Sinds 2016 werkt de organisatie samen met Topicus. Pim Bonder en Veronique Loohuis vertellen hoe VIPLive, het gezondheidsplatform van Topicus, Voetencentrum Wender ondersteunt bij administratie en het contact tussen ketenpartners en medisch pedicures.  


Hoe zet Voetencentrum Wender VIPLive in?

Veronique Loohuis, beleidscoördinator diabetes bij Wender: “Voetencentrum Wender maakt gebruik van meerdere functionaliteiten, waaronder VIPLive Declareren en de VIPLive app. Toen we in 2016 gingen samenwerken met Topicus, deden we dat vanuit de behoefte om onze werkprocessen efficiënter in te richten en te optimaliseren. Sinds we gebruikmaken van VIPLive kunnen podotherapeuten makkelijker communiceren met pedicures en huisartsen over de behandeling van patiënten. Zo stellen we de patiënt centraal.” 


Pim, controller en teamleider diabetes bij Wender: “We gebruiken het platform ook om het declaratieproces efficiënter in te richten. Voorheen werkten pedicures met Excel sheets waarop zij behandelingen en declaraties invulden. Deze sheets werden gecontroleerd door collega’s, waarna na een akkoord handmatig de betaling moest worden doorgevoerd. Dankzij VIPLive is een groot deel van de menselijke handelingen geautomatiseerd. Dat is, vanuit administratief en financieel oogpunt, enorm prettig. We werken nu efficiënter en sneller.”

"Wij streven ernaar de beste voetzorg te leveren voor alle patiënten in Nederland. Het is fijn dat Topicus veel verschillende softwaremogelijkheden biedt. Daardoor kunnen wij onze zorg goed blijven leveren.”

Veronique Loohuis, Voetencentrum Wender

Is procesoptimalisatie het belangrijkste voordeel van het werken met VIPLive?

“Nee, wat mij betreft niet,” stelt Veronique, wie vooral vanuit het zorgverlening oogpunt kijkt. “Op gebied van efficiëntie en procesoptimalisatie is VIPLive heel belangrijk voor ons, maar dat is voor mij niet het belangrijkst. Juist op het gebied van communicatie en zorgverlening levert het platform veel waarde. Wij streven ernaar de beste voetzorg te leveren voor alle patiënten in Nederland. Het is fijn dat Topicus veel verschillende softwaremogelijkheden biedt. Daardoor kunnen wij onze zorg goed blijven leveren.” 


Wender ontwikkelt ook haar eigen software, hoe zit dat precies?

Pim: “Voetencentrum Wender ontwikkelt haar eigen patiëntendossier software met een koppeling naar VIPLive. Deze wordt aangeboden aan podotherapiepraktijken. Daarbij geldt: als je ons softwarepakket afneemt, dan maak je automatisch ook gebruik van het VIPLive platform. Momenteel doen zes podotherapiepraktijken in Nederland dat. In nauwe samenwerking met Topicus hebben we een goedwerkend implementatietraject opgezet. Hierdoor is het mogelijk om binnen korte termijn het systeem draaiende te krijgen wanneer een nieuwe podotherapiepraktijk aansluit. De korte lijntjes met Topicus helpen daarbij.” 


Hoe vinden jullie dat de samenwerking verloopt?

Veronique steekt af: “We kunnen altijd bij onze contactpersoon terecht. Dat werkt erg prettig. Wanneer we een probleem in de functionaliteit constateren, geven we dat door. Het kan soms even duren totdat de oorzaak achterhaald en verholpen is. Daardoor kan het voorkomen dat werkprocessen tijdelijk vastlopen. Dat is wel eens lastig.” 

Pim: “Natuurlijk lopen we soms wel tegen dingen aan. Dat hoort erbij. Doordat wij een eigen IT-team hebben, zijn we het gewend dat alles wat wij willen ook direct kan. Soms willen we meer dan waar Topicus op dat moment de capaciteit voor heeft. Dat is logisch en begrijpelijk. We zien het ook niet als iets negatiefs, we moeten het immers samen doen. Het is belangrijk om niet te blijven hangen in het negatieve, maar om juist te praten over hoe we samen verder komen. Uiteindelijk ontwikkelt Topicus de technologie die ons doel goed ondersteunt en daar zijn we blij mee.” 


Dus voor de toekomst zit het wel goed?

“Zonder VIPLive hadden we een hele andere werkwijze moeten bedenken om grip te houden. Daarom zijn we heel blij zijn met onze samenwerking. Er zijn nog genoeg mogelijkheden en we staan ervoor open om nog veel meer samen te gaan werken,” zegt Pim enthousiast.