
“Ik zag zelf hoe groot de druk op zorgverleners kan zijn”
Businessline manager Renate Bongaards was jarenlang Spoedeisende Hulp (SEH)- en ambulanceverpleegkundige. Nu gebruikt ze die ervaring om het triageproces in de acute zorg efficiënter te maken en patiënten in nood beter en sneller te helpen. Wat is haar drijfveer en wat wil ze betekenen voor haar vroegere collega’s?
Renate, kun je ons iets vertellen over jouw zorgachtergrond?
“Ik heb met allerlei onderdelen van de zorg kennisgemaakt, van verpleeg- en verzorgingstehuizen tot aan GGZ. Wat mij in de acute zorg aansprak was dat je in korte tijd veel puzzelstukjes moet leggen en logistieke en inhoudelijke beslissingen moet nemen. Je ziet een breed scala aan patiënten, wat het divers en uitdagend maakt. Jarenlang werkte ik met veel plezier op een SEH in Amsterdam, voor mijn overstap naar de ambulancedienst.”
Welke uitdagingen zag je ontstaan in de praktijk?
“Vooral hoe groot de druk op zorgverleners kan zijn. Ook zag ik de administratieve last en capaciteitsproblemen groeien. Het is ontmoedigend te zien dat dit nog altijd een probleem is, ondanks alle goede bedoelingen. Als ambulanceverpleegkundige ervaarde ik dat het delen van informatie met onder andere politie en brandweer bij incidenten moeizaam verliep. Hierin waren we sterk afhankelijk van de expertise van onze meldkamerprofessionals, die zelf ook steeds meer werkdruk ervaarden. Van automatisering was nog geen sprake.”
Hoe gebruik je die kennis nu als business line manager bij Topicus?
“Ik breng het perspectief van de acute zorgsector mee en kijk hoe we echt impact kunnen maken. Dankzij mijn netwerk kan ik de juiste vragen stellen, de juiste mensen betrekken en weloverwogen beslissingen nemen. Om vervolgens de vertaling naar onze tech-collega’s te maken en samen mooie nieuwe oplossingen te realiseren. We hebben hier zoveel slim en jong (technisch) talent …”
“Dankzij mijn netwerk kan ik de juiste vragen stellen, de juiste mensen betrekken en weloverwogen beslissingen nemen”
Met welke oplossingen maak je nu echt een verschil voor je oud-collega’s?
“Met VIPLive Triage maken we het werk van meldkamerprofessionals makkelijker en efficiënter. Een klein deel van alle zorgvragen is spoedeisend. Door met onze modules de zorg slim en doelgericht te ondersteunen ontstaat nu ook ruimte om juist die niet-spoedeisende vragen voldoende aandacht te geven. Daarnaast zorgen we dat tijdkritische meldingen veilig geïdentificeerd kunnen worden. Daar zullen we ook extra moderne ontwikkelingen gaan inzetten. Onze slimme modules maken dat op een praktische manier mogelijk. Denk aan het Meldkamerzorgdossier en Eventbeschrijvingen. We zijn flexibel waar dat kan en bieden structuur waar nodig.”
“Ik ben ook enthousiast over de nieuwe functies die gebeurtenis-specifieke en logistieke details van incidenten vastleggen. Een patiënt kan bijvoorbeeld bekneld zitten in een voertuig, waarvan de airbags nog niet zijn uitgegaan. Dat is belangrijk en relevant voor collega's die aanrijdend zijn en voor politie en brandweer. Met de nieuwe functies kunnen betrokken partners, zoals de politie en brandweer, goed geïnformeerd worden en kan iedereen direct met elkaar afstemmen bij incidenten. Dat werkt makkelijker en helpt om patiënten of slachtoffers beter te helpen.”
“Tot slot vind ik Gepland Vervoer, waarmee we niet-spoedeisende ambulancevervoer zo efficiënt mogelijk plannen, een waanzinnig mooi product. Daar besparen we kostbare zorgverlener-tijd mee. Niet meer bellen en in de wacht staan. Maar binnen een paar minuten een digitale aanvraag voor ambulancevervoer doorlopen. Aan de meldkamerkant hoeven ze die telefoontjes niet meer te verwerken. Ons algoritme helpt met optimaal plannen.”
Hoe blijf je met oplossingen dicht bij de zorgpraktijk?
“We halen actief input op bij klanten en andere relaties. De ontwikkelingen van VIPLive Triage komen bijvoorbeeld voort uit een ‘meldkamertafel', waarbij we in gesprek gaan met meldkamerprofessionals en creëren ruimte voor inbreng en tegenspraak. Gepland Vervoer ontwikkelden we samen met Meldkamer Haaglanden. En ik ga binnenkort zelf een regie- en visitedienst meelopen op een huisartsenspoedpost. Die samenwerking met professionals in de praktijk is geweldig en broodnodig. Voor duiding, input en vragen. Zo kunnen we iets ontwikkelen dat aansluit op de behoefte van de zorgprofessional. Die moet immers met het product aan de slag.”
Hoe ziet die samenwerking eruit?
“We komen over de vloer bij klanten en blijven nieuwsgierig tijdens het hele ontwikkelproces. Inventariseren wensen en behoeften en bespreken ideeën. Functioneert iets niet optimaal? Dan lossen we het zo snel mogelijk op. Voor evaluaties nemen we de tijd, om knelpunten snel te ontdekken en veranderingen spoedig te checken bij gebruikers. Dit voorkomt dat zorgprofessionals het gevoel hebben dat ze onze oplossing móéten gebruiken. Ze zien in dat het aansluit bij hun behoeften en werkprocessen, zodat ze het graag wíllen gebruiken! Op deze manier voegen we komende jaren steeds meer slimme toepassingen toe. Om zorgverleners zo steeds beter te ondersteunen.”
Kun je al wat prijsgeven over toekomstige oplossingen?
“We onderzoeken nu hoe AI kan bijdragen aan het verminderen van administratie en het verhogen van werkplezier op de huisartsenspoedpost, de ambulance en de meldkamer ambulancezorg. Maar ook hoe AI kan meedenken en adviseren over welke zorg op welk moment kan worden ingezet. Daarnaast werken we aan een herontwerp van een meer ‘geprotocolleerde’ triageflow. Een gestructureerd proces, om de urgentie van een hulpvraag te beoordelen en te bepalen welke zorgverlener de patiënt het beste kan helpen.
Hierin is ruimte voor flexibiliteit, zodat de ondersteuning aansluit bij verschillende rollen en vormen van zorgdifferentiatie. Zo bouwen we samen aan technologie die werkt voor professional én patiënt. En die klaar is voor de toekomst.”