Spreekuur.nl: digitale toegang voor iedere inwoner – dichtbij, persoonlijk en toekomstbestendig
De huisartsenzorg is het fundament van ons zorgstelsel. In ‘Visie Huisartsenzorg 2035’ wordt een duidelijk toekomstbeeld geschetst: iedere inwoner van Nederland heeft een vertrouwd huisartsenteam dichtbij, met zorg die persoonlijk, toegankelijk en afgestemd is op de leefwereld van de patiënt. Met Spreekuur.nl bieden we een digitale voordeur die aansluit op het dagelijks leven van patiënten én de praktijk van huisarts. Slim, veilig en gebruiksvriendelijk – voor jong en oud, digitaal vaardig of niet.
Vertrouwd huisartsenteam dichtbij – ook digitaal
Doelstelling 1: Iedere inwoner van Nederland heeft een vertrouwd huisartsenteam dichtbij.
Via Spreekuur.nl hebben patiënten digitaal contact met hun eigen praktijk. Denk aan het stellen van een vraag via een e-consult, het plannen van een afspraak of het doorgeven van herhaalmedicatie – gekoppeld aan het HIS.
Slimme inzet van technologie voor passende zorg
Doelstelling 2: Het contact met de patiënt beweegt mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
Patiënten kunnen via digitale zelftriage (zoals de urgentiechecker) snel beoordelen of contact met de huisarts nodig is. Deze digitale hulp is altijd beschikbaar – ook ’s avonds of in het weekend. Daarnaast ondersteunt Spreekuur.nl ook patiënten met beperkte digitale vaardigheden. Dit wordt gedaan door middel van begrijpelijke taal, duidelijke iconen, instructievideo’s en integratie van platforms als Thuisarts.nl. Zo blijft de zorg toegankelijk voor iedereen.
Samenhang in de wijk versterken
Doelstelling 3: Huisartsen dragen bij aan samenhang van zorg in de wijk.
Spreekuur.nl faciliteert digitale communicatie met patiënt en/of mantelzorg. Daarnaast is het mogelijk om af te stemmen met andere eerstelijnszorgverleners, zoals apotheken en wijkverpleging en zelfs het sociaal domein. Door integratie met o.a. Gidso – het platform voor gemeentelijke hulp en ondersteuning – ontstaat een bredere kijk op zorg en welzijn. Spreekuur.nl biedt een brede toeleiding tot zorg, hiervoor is triage over domeinen heen ontwikkeld waarbij de patiënt geholpen wordt om ‘aan de juiste voordeur te kloppen’. Bovendien kan het aanbod van hulpverlening in de regio inzichtelijk worden gemaakt zodat de patiënt weet welke hulp mogelijk is.
24/7 toegankelijkheid van zorg via slimme digitale diensten
Doelstelling 4: Huisartsen nemen samen verantwoordelijkheid voor continuïteit en waarborgen 24/7 toegankelijkheid van spoedeisende huisartsenzorg.
Buiten kantooruren kunnen patiënten via Spreekuur.nl zelfzorgadviezen raadplegen of hun zorgvraag digitaal indienen. Beeldbellen, triage en terugbelverzoeken worden eenvoudig via het platform afgehandeld. Dankzij de slimme zelftriage, en in de toekomst met AI, worden laag urgente vragen tijdens de ANW richting de eigen huisarts gestuurd en komen de hoog urgente vragen wel bij de huisartsenspoedpost, waarmee de toegankelijkheid van spoedeisende huisartsenzorg makkelijker wordt.
Ondersteuning van het huisartsencollectief en regionale samenwerking
Doelstelling 5: Huisartsen werken als collectief samen voor de continuïteit van de huisartsenzorg in de regio.
Spreekuur.nl sluit naadloos aan bij regionale samenwerking. Via VIPLive kunnen praktijken praktijkoverstijgend werken, gezamenlijke triage organiseren of capaciteit delen. Denk aan gedeelde werklijsten, gezamenlijke afsprakenplanning of inzet van consultondersteuners over meerdere praktijken. Daarnaast biedt het platform mogelijkheden voor regionale managementinformatie en dashboarding – essentieel voor sturing, beleidskeuzes en gezamenlijke besluitvorming binnen RHO’s.
Werkplezier door vermindering van druk en meer regie
Doelstelling 6: Huisartsenzorg is betekenisvol en dynamisch; het werkplezier staat daarbij voorop.
Door standaardvragen, administratieve taken en herhaalverzoeken te digitaliseren komt er meer tijd vrij voor medisch-inhoudelijk werk. Praktijkondersteuners en assistenten krijgen meer regie dankzij digitale consultvoorbereiding, werklijsten en notificaties. Spreekuur.nl draagt daarmee bij aan het werkplezier van het hele team.
Innovatie en kennisdeling als drijvende kracht
Doelstelling 7: De deskundigheid van de huisartsenzorg blijft toonaangevend.
Spreekuur.nl ondersteunt uniforme gegevensuitwisseling met het HIS, integreert medische kennisplatforms zoals Thuisarts.nl en maakt het mogelijk om geanonimiseerde gegevens in te zetten voor regionaal beleid of wetenschappelijk onderzoek.
Daarnaast ontwikkelt Topicus klinische beslisondersteuning in samenwerking met partners – met als doel: eerder anticiperen op zorgvragen, ondersteuning in het identificeren relevante data en het borgen van zorg op maat.
Spreekuur.nl maakt de toekomst van huisartsenzorg bereikbaar – voor iedereen
Of het nu gaat om de ouder met meerdere aandoeningen, de student met psychische klachten of de werkende ouder met een volle agenda: Spreekuur.nl biedt toegankelijke, passende huisartsenzorg – afgestemd op het leven van de patiënt én de druk op de praktijk. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige, toegankelijke en persoonsgerichte huisartsenzorg – volledig in lijn met de ambities van de Visie Huisartsenzorg 2035.
Meer weten?
Neem contact op met Cindy
