Ruim 25.000 patiënten hebben inmiddels een digitaal consult via de digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl afgenomen. Bij 73 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Ook vermindert online doktersadvies de druk op de telefoon. Dat blijkt uit cijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.
Spreekuur.nl
Huisartsen en triagisten krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Ook komt er automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Deze efficiënte manier van werken voorkomt ook dat huisartsenposten- en praktijken worden overspoeld door telefoontjes van patiënten. Diverse huisartsenposten uitten de afgelopen dagen hun zorgen over het feit dat drukte op de telefoon flink is toegenomen sinds het coronavirus op z’n retour is.
Oudste patiënt is 90 jaar
Patiënten maken vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. De gemiddelde leeftijd van de mensen die Spreekuur.nl gebruiken is 33 jaar, de oudste is 90 jaar en zestig procent is vrouw of meisje. Gemiddeld moesten patiënten die gebruikmaken van Spreekuur.nl, 16 minuten wachten op een reactie van de huisarts op de huisartsenpost. Spreekuur.nl krijgt van patiënten een Net Promotor Score (NPS) van 46. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten.
“Digitale zorg op afstand geeft efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, is het onze ambitie om de online huisartsenpost- en praktijk voor alle Nederlanders beschikbaar te maken.”
Chantal Emaus, medisch directeur Huisartsen Eemland: “We zijn heel tevreden over de groei in het aantal digitale consulten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt centraal. Het doel is: kortere wachtduur, goede zorg, tevreden patiënten en minder werkdruk voor onze huisartsen en triagisten.”