Efficiëntere visiteplanning bij Dokter Drenthe dankzij data

“Data vult aan wat je ziet, hoort en voelt in de organisatie. Het geeft je inzicht en begrip,” zegt Janet Bade, Manager Spoedzorg bij Dokter Drenthe. Janet en haar collega’s zagen dat ze hun visites veel efficiënter konden plannen. Dit lieten ze bevestigen door de data-analyses die Tom Berger, propositielead Healthcare Analytics, en zijn team van Topicus voor regionale huisartsenorganisatie Dokter Drenthe uitvoerden. 


Visites en bezettingsgraad in beeld

Janet: “De aanleiding om meer inzicht te krijgen in onze visiteplanning was de verlate aanrijtijd. De aanrijdtijden van de U2 visites worden in sommige gevallen niet gehaald. Het viel op dat twee visiteauto’s vaak in hetzelfde gebied reden, terwijl andere visiteauto’s te lang stil stonden. Maar waar ligt dit aan? En hoe kunnen we deze processen dan optimaliseren? Daarvoor gingen we om tafel met Tom. Samen met hem brachten we de visites en de bezettingsgraad van de visiteauto’s in beeld. Vanuit deze inzichten beantwoorden we specifieke vraagstukken om uiteindelijk de visiteplanning efficiënter te maken.”

Data helpt bij het onderbouwen van keuzes die we maken, een goed plan en onze visie richting de toekomst. Denk aan het efficiënter inzetten van mensen en middelen, zoals smartplanning, Spreekuur.nl en het voorspellen van de zorgvraag, om de werkdruk op huisartsenspoedposten te verminderen.

Janet Bade, Manager Spoedzorg bij Dokter Drenthe

Concrete inzichten

“Al snel concludeerden we dat we de voorbereidingstijd konden inkorten. De voorbereidingstijd is de tijd tussen het moment dat de triagist de telefoon neerlegt en de huisarts in de auto stapt. Uit de data-analyse bleek dat hier nog winst in te behalen viel. Deze bottlenecks zijn we nu samen met onze zorgverleners aan het optimaliseren. Ook hebben we inzicht gekregen in de bezettingsgraad van de visiteauto’s. De analyse laat heel mooi zien hoe we dit kunnen optimaliseren. Bovendien helpt dit inzicht om beter te communiceren over de (verwachte) bezettingsgraad. Daarnaast helpt data bij het onderbouwen van keuzes die we maken, een goed plan en onze visie richting de toekomst. Denk aan het efficiënter inzetten van mensen en middelen, zoals smartplanning, Spreekuur.nl en het voorspellen van de zorgvraag, om de werkdruk op huisartsenspoedposten te verminderen,” deelt Janet.


Van data naar praktische toepassingen

“De grootste uitdaging is om alle data om te zetten in praktische toepassingen. Daar helpt Tom ons bij. Hij neemt ons mee in de data: ‘Wat lezen we?’ En ‘Welke conclusies kunnen we hieruit trekken?’

Het is zo mooi om te zien wat je allemaal kan met data en algoritmes! Daarbij moeten we opletten niet te verdrinken in alle gegevens. Er is zoveel data, maar wat heb ik waarvoor nodig? What is nice-to-know en wat is need-to-know? Daar blijven we samen met Tom en zijn team scherp op. Bovendien geeft Tom altijd duidelijk aan wat wel en niet kan en kunnen we snel schakelen met hem. Erg prettig en laagdrempelig, dat werkt goed!” zegt Janet.


Data ondersteunt 

“Data vult aan wat je ziet, hoort en voelt in de organisatie. Het geeft je inzicht en begrip en vaak wordt onze beleefwereld bevestigd met feiten. Maar enkel data zijn niet voldoende. Data ondersteunt. De mensen en wat er op de werkvloer gebeurt, moeten voorop blijven staan. De analyses geven inzicht, maar niet alles is te vatten in data. Belangrijk is dat we het complete plaatje blijven zien,” benadrukt Janet.


Dokter Drenthe en Topicus

Dokter Drenthe is een regionale huisartsenorganisatie die huisartsen in Drenthe helpt met meer tijd voor de patiënt. Voor goede patiëntenzorg, 24 uur per dag. Sinds 2017 werken zij samen met IT-partner Topicus om de zorg voor huisartsen en patiënten te verbeteren. 


Nieuwsgierig naar de inzet van data in uw organisatie? Neem contact op met Tom via tom.berger@topicus.nl.